cliks..cliks

Pages

Followers

Intai - intai sini

Monday, February 4, 2013

Bandung Shoppinggg (3) - Ciwalk and Movie Habibie Ainun

Hari ni hari kedua berada di tanah Bapak Bambang Susilo Yudhoyono.  I planned ke sini setakat nak pegi  cari material for my boutique dan barang - barang for wedding Miz PiJa. tempat memang dah ada. for sure di Pasar Baru. Mengenangkan Pasar Baru tak harus diterokai pada hari minggu, i had my own plan.. nanti i cerita.. satu lagi yang i nak ke Bandung kali ini adalah explore food dia.. kat i dah bilang di S I N I..

pagi - pagi,  dah called reception counter mintak dihantar breakfast.. hotel kami tinggal adalah budget hotel. conceptnya tak ada resto depa sendiri. food hantar ke bilik. lagi i suka. bagi je lah tip pada staff dia.. berbagi rejeki kata orang.. :-) 
 ni hahh breakfast kitarang.. plus ada hot drink. tea je pun.and NASGOR ni so simple.. ok je lah buat alas perut..  but ALHAMDULLILAH...
disebabkan masih awal lagi, turun je dari bilik, kami cuba menyusuri jalan di sepanjang Jln Lengkong. hari minggu, tak banyak kenderaan. senang hati melintas di jalan besar ni.. kalau tak, mau duk diam kat tengah - tengah tu.. angkot tak usah kata..asyik berhenti di tepi i sambil mempelawa naik. sorry lah ye pak.. besok - besok aje deh.. heeee...bukan sombong, tapi belum sanggup.. takut kepala i tak lepas dan terpaksa membongkok. i kan tak leh bongkok sangat. :-(
sebenarnya i dah planned nak jumpa my Indonesian fren, YANTI.yang  tinggal di Jakarta. I memang kena jumpa dia pun. sebab nak bagi macaroon yang ditempah dari  DADDY ZIYYAD. we decided to meet in Bandung. so i akan jumpa dia di Bandung..
pantang jumpa cermin.. 
tapi sementara tu IYAN kata better we just jalan - jalan first dan shopping sikit - sikit di FO. i went to Residence. even dah dua kali ke Bandung, this place i tak pernah pegi lagi. so, apa lagi.. kill the time lah katakan. mana tau menyangkut jaring nanti. heeeee...
memang suka tengok segala hiasan di FO di Bandung ni. memnag attractive.. menarik hati pelanggan.. di Residence jaring i tak sangkut apa - apa. ALHAMDULILAH.. melangkah ke sebelah..
singgah rumah abang. heyyyy.. bukan Rumah Abang, tapi Rumah Anak Baru  Gege, (kira - kira for teenagers lah).
 sempat lagi tuuuu... cantikkan???
di sini akhirnya jaring i menyangkut. i beli kaos (t.shirt) anak - anak. dan sedikit accessories. di sinilah YANTI called dan told me that she already arrived at CIWALK XXI.. eeemmm CIWALK is Chihampelas Walk. terus lah i menuju di sini. 
laaa...rupa - rupanya this place soooo near dengan Residence and Rumah ABG tadi tu.. hee.. lawakkan.. berjanji dengan IYAN yang kami akan bertemu balik di sini.. Kitarang terus menuju ke JCo donut.. YANTI was waiting me there. 
 Me, YANTI and Chef CiJu took coffee here.. and 
 dapat free donuts. MASYALLAH.. so soft donuts nya.. 
sebenarnya i dah planned nak tengok wayang di Bandung.. punya lah lama i tak tengok wayang.. i think almost 5 to 6 years.. memang lama. kenapa tetiba nak tengok ek??? sebenarnya i really wanted to watch this movie..
Habibi dan Ainun..

kami tengok jam 12.15PM.. YANTI yang belanja.. Thanksss.. suka sangat..
tengah pilih - pilih seats. 
sebelum tengok wayang, baik posing2 dulu.. kemestian. heeee
my Indonesian fren. suka sangat berkawan dengan YANTI.. i know each other since 2008.. 
siapa tu Habibi dan Ainun.. Habibi  adalah mantan President Indonesia yang ketiga selepas Suharto.. Ini merupakan kisah sebenar kehidupan dan cinta beliau terhadap sang isteri, Ibu Ainun.. i amik sikit sinopsis cerita ini..

Ini adalah kisah tentang apa yang terjadi bila kau menemukan belahan hatimu. Kisah tentang cinta pertama dan cinta terakhir. Kisah tentang Presiden ketiga Indonesia dan ibu negara. Kisah tentang Habibie dan Ainun.
Rudy Habibie seorang jenius ahli pesawat terbang yang punya mimpi besar: berbakti kepada bangsa Indonesia dengan membuat truk terbang untuk menyatukan Indonesia. Sedangkan Ainun adalah seorang dokter muda cerdas yang dengan jalur karir terbuka lebar untuknya.
Pada tahun 1962, dua kawan SMP ini bertemu lagi di Bandung. Habibie jatuh cinta seketika pada Ainun yang baginya semanis gula. Tapi Ainun, dia tak hanya jatuh cinta, dia iman pada visi dan mimpi Habibie. Mereka menikah dan terbang ke Jerman.
Punya mimpi tak akan pernah mudah. Habibie dan Ainun tahu itu. Cinta mereka terbangun dalam perjalanan mewujudkan mimpi. Dinginnya salju Jerman, pengorbanan, rasa sakit, kesendirian serta godaan harta dan kuasa saat mereka kembali ke Indonesia mengiringi perjalanan dua hidup menjadi satu.
Bagi Habibie, Ainun adalah segalanya. Ainun adalah mata untuk melihat hidupnya. Bagi Ainun, Habibie adalah segalanya, pengisi kasih dalam hidupnya. Namun setiap kisah mempunyai akhir, setiap mimpi mempunyai batas. Kemudian pada satu titik, dua belahan jiwa ini tersadar; Apakah cinta mereka akan bisa terus abadi?

this was the best movie pada i. .. no regret menonton nya.. sebenarnya i memang meminat filem2 Indonesia.. tak kesah lah apa orang nak kata. i love to talk in Indonesian slang.. i love the food, i love the people too.. BUT i letih dengan my MAID.. heeee..sempat lagi tuu.. actor cerita ni, REZA RAHADIAN MATULESSY..i dah jatuh cinta dah.. eeemmm..fall in love with his character in this movie.. seorang suami yang terlalu mencintai isterinya.. meanwhile heroin cerita ni adalah BUNGA CINTA LESTARY.. kan dia ni kawin orang mesia. 

 
nak cerita sikit pasal cinema dia.. besar sangat. cantik sangat, kelas sangat.. i ni memang dah lama tak tengok wayang. tak tau lah cam ne rumah panggung kita sekarang.. gamaknya seropa ini kah??..nak masuk toilet pun dipersilakan.. cam ne tu????
this is memang menarik.. macam - macam ada di sini.. tapi mainly dalam yellow building tu shopping mall lah.. macam yang biasa ada di Malaysia lahh.. 
cuma i kagum dengan apa yang disediakan di kawasan ini. semua ada.. 
and ada plan i nak stay kat hotel ni.. S e n s e   H o t e l. Kiranya nak makan, nak shoppping, nak lepak, semua ada di sini...
 suka decor rumah makan di sini.
sebenarnya yang menonton hanya i and Chef CiJu.. the other 2 tu pulak menyopping. ye lah depa mai sebab memang nak shopping. i lak memang dah set seharian je perlu bershopping dan hanya berlaku pada esok hari.. i just nak makan - makan, and relax - relax..
lepas movie, kitarang pun bertemu balik dengan the rest.. time to eat.. i tak nak makan di sini. i nak makan somewhere else.. more to local food.. no fast food. YANTI mengajak i ke suatu rumah makan yang punya style SUNDA... nanti i cerita pasal rumah makan tu ye.. 
lepas makan kitarang menghantar YANTI ke station something yang i boleh katakan as bus staion lahh.. cuma depa tak guna bus besar - besar.. sekedar van.. Ingatkan kan dapat lah terus YANTI bas menuju ke Jakarta.. tapi tak ada. faham - faham lah hari ni kan hari minggu. ramai yang datang dari Jakarta dan bershopping. then tomorrow nya hari kerja.. tu yang maybe tak ada transport.. Thanks sangat pada YANTI... dapat lah dia membawa pulang MACAROON  hasil air tangan Fiza wife DADDY ZIYYAD.. sampai ke Jakarta ye.. Ok lahh. stop sini dulu. ada N3 pasal food je lagi.
*****************************************
Volume 9, Book 93, Number 479 :
Narrated by Abu Huraira
The Prophet said, "On the Day of Resurrection Allah will hold the whole earth and fold the heaven with His right hand and say, 'I am the King: where are the kings of the earth?"' 

25 comments:

  1. Adoiii aii belum berkesempatan lagi nak ke Bandung. Tggu balik Malaysia nanti nak pergi juga lah

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti mmg gina jd mabuk.shopping i guess..heaven pasti.

      Delete
  2. nanti kalau nak ke bandung saya rasa saya x bershopping sgt kut, maybe sebab taktau nak beli apa..huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee..heee belum.pegi mmg cam tu..ntah2 u tak.sempat balik bilik...

      Delete
  3. seronoknyaa kak yan jalan2... rasa mcm wani pon dh ke bandung sama tgk gmbr2 kak yan ni...hehe... btw, wani bekpes NASGOR pagi ni...haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heee..heeee..kena pegi tu wani..tak pe.insyallah one day.

      nasgor kita lain rasa..

      Delete
  4. Tak membeli-belah memang tak sah kalau jejak kaki di Bandung.

    ReplyDelete
  5. semlm hajat di hati nak beli jco donut, tapi terbeli big apple pulak...

    jco donut best kan kak...lepas tu dia akan bg free donut tu yg best tu...

    ReplyDelete
  6. Bandung Kota Shopping.....mmg murah gila...

    ReplyDelete
  7. best nyer kak yan.....sense hotel tu nampak menarik..... mesti meriah shopping kat sana....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah remy..akak rs nak duk sana skali kslau kr sana lg..boleh shopping sakan mkn sakan.

      Delete
  8. Replies
    1. klau kat town tu dah tak sejuk dah...lembah now sedap.sojukkk..

      Delete
  9. seronok nya kak yan..!!! kalo lah saya boleh masuk bag kak yan...

    ReplyDelete
  10. Hebat hang yan...p tengok wayang kat bandung...Heee...
    Pengalaman yg mengujakan...
    Tambah2 ada kenalan di sana...itu yang paling best!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hee..hee.. lawak kann. kat malaysia tak pegi, jauh2 pi bandung tgk wayang kat sana.. well anim, i really like the story.. in fact dah mintak my driver tu beli CD and novel nya.. nak tengok dan baca lagi..

      ALHAMDULILAH i have great fren.. :-)

      Delete
  11. Salam Kak Yan, hotel budget apa yg Kak Yan stay waktu kat sana? insha Allah saya akan ke Bandung bulan 9 ni.. tengah survey2 hotel & supir. Supir Kak Yan guna Hayyuka Bandoeng ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Wie.. Akak guna hotel Asoka. very cheap. well bila di class kan as cheap we sud accept lah kann keadaannya.. but still ok..

      Yess.. akak guna Hayuka Bandung..

      Delete
  12. Assalamualaikum tuan/puan Ijin iklan sikit ye, kami dari trans459bandung.com, nak menawarkan packej hotel and transport kat bandung dan Jakarta jimat. Sila compare dengan company lain jer!!!!
    Fast response by whataapps: +62 853 222 30 787
    by email : trans459bandung@gmail.com
    website : www.trans459bandung.com
    hanya 273rm per person semasa 4day 3night (included 3 room HOTEL TEBU *** bukan hotel kat pelosok ye tapi kat town ada wifi pon until bilik, buffet breakfast, and transport yang canteq dan selesa) PRICES START FROM

    1. 6 person 273rm
    2. 4 person 340rm
    3. 2 person 454rm

    ReplyDelete

cliks..cliks