cliks..cliks

Pages

Followers

Intai - intai sini

Tuesday, September 20, 2011

A day in Georgetown - mosques

PERTAMA - WAKAF ALIMSAH WALLEY. Ini adalah masjid yang digunakan diatas tanah wakaf. Tak banyak info yang boleh i dapat once i click di google. Sayang kan. Masjid ni kecik je yang didirikan di atas tanah wakaf.
Di bahagian depan ada kubur lama. Maybe irang yang membangunkan masjid ni. Mungkin juga Alimsah Walley.
Bahagian wuduk lelaki.
Semoga sedikit sedeqah yang diberri dapat membantu kebajikan masjid ini.
Suka tengok kawasan sekitarnya.
Belakang tu telah ditanam 6 atau 7 pokok tamar.
Sedekah fatihah buat mereka.
Kawasaan sekitarnya bersih sangat. Once kami tiba di situ, one of the mosque guardian datang ke arah kami dan melayan kami dengan membawa kami ke sekitar kawasan dalam masjid. Terima kasih dengan penjelasan beliau. Sebelum pulang, i sempat memasukkan sedikit sedekah buat kebajikan masjid ini. Beliau mengucapkan terima kasih dan terus mendoakan kesejahteraan kesihatan i bila melihat Abang 'Imran menolong i untuk memakai kasut. Beliau juga mendoakan anak - anak bujang i menjadi anak yang soleh..INSYALLAH. Jazakallahul khair.
Nama masjid ni agak meragu kan at first. Tapi bila lihat Himayatul Islam, baru i perasan. At first nampak Anjuman. Sebenarnya ANJUMAN HIMAYATUL ISLAM. This mosque is built in 1930. Little information yang i dapat for this small mosque.
Kemudian kami singgah di satu lagi masjid. At first tak fikir pun itu masjid. So small. Tapi bersih sangat. Cantik lagi..
Nyaman sangat di sini..
Lihat lah...
Terasa berrada di sini hati rasa tenang. Lain sangat. Maybe itu dikatakan tempat berkah. Ye lah..Masjid yang sentiasa dimakmurkan ni lain rasanya. Lepas lepak seketika, kami meneruskan perrjalanan. Nak beli jeruk asam. Rata - rata asam jeruk di Penang ni dijual oleh mak mata sepet. Susah memang nak cari orang Muslim yang menjualnya. Tapi since pernah membeli di sini last time, i terus menuju di sini.
Senang je. Sebelum jumpa complex yang jual banyak jeruk tu, pandang je lorong kiri, anda akan nampak kedai beliau. Orang muda je yang menjualnya. Memang tak dinafikan barangan nya memang buatan bukan islam, tapi sekurang - kurang nya kita berrusaha membelinya dari orang Muslim. That's my concept. Sambil - sambil berjihad. Tolong saudara kita. INSYALLAH.
Asam jeruk yang kering.
Pilih je lah.
Make anybody - drooling.
Then masa lunch Hubby ajak kitarang makan di Merlin. Letaknya di bawah Hotel Merlin. Ramai sangat. Masa kitarang tiba, dah bukan waktu lunch, so banyak food yang dah habis.

Tangga menuju ke hotel.
Masing - masing khyusuk dan tawadduk..
Air Bandung. Menyelerakan.
Satu lagi masjid yang i teringin nak kunjung adalah Masjid Kapitan Keling. It is the largest historic mosque in Penang. This mosque is built by Indian Muslim traders in 19th century (1801). Situated at Lebuh Buckingham and Kapitan Keling Street.
Beautiful.
Ablution area.
The information building at the mosque.
Graveyard at the mosque's compound.
Ni lah antara tempat - tempat menarik yang i kunjungi ketika berada di Penang kali ini. I ada niat nak jelajah ke tempat lain pulak jika ada kesempatan ke sana lagi. Mana tau nanti ada orang ajak lagi.. Boleh lah kan.. So, i share sikit information kat sini..

17 comments:

  1. baldi plissss

    air lir banyak nak menitik ni

    ReplyDelete
  2. Suka tengok masjid-masjid yang bersih dan kemas itu.

    Makan pun kena kusyuk dan tawadduk, ya Yan? Barulah dapat menikamati keenakannya. :)

    ReplyDelete
  3. kak yan..bila dtg penang lagi roger2 la..boleh jumpa....

    ReplyDelete
  4. akakkkkkk...
    grrrrrr....jeruknyaaaaaa....
    buat daku terliurrrrr...

    ReplyDelete
  5. masjid2 tu lawa :) waaa best nya jeruk hihihi

    ReplyDelete
  6. cantiknya masjid
    bila tgk asam tu , dah terliuq ..
    bawak balik ole2 YAN .. pos kat ieda boleh :)

    ReplyDelete
  7. Yan, bila gi jalan-jalan kat Penang ni?
    Syukur kerana masih ada lagi pengurus masjid yang peramah dan memberi informasi tanpa mengira ganjarannya.

    ReplyDelete
  8. ketiga tiga masjid yg akak tunjuk tu, saya tak pernah tahu pun ada kat penang..hehehehe...walaupun dulu sekitar tahun 1997-1998 saya pernah tinggal di Penang setahun.

    Saya ingat nak lawat masjid2 yg akak ziarah tu...unik, cantik...best for photography..


    ps: pasal gathering tu, akak pun di jemput hadir. Datanglah..cuma tarikh dan tempat belum finalise :)

    ReplyDelete
  9. oh... bab jeruk2 tu tak leh tengok lama2 kak yannn... dah telan ayaq liuq ni.. he he:)

    dah lama tak pi sana...

    ReplyDelete
  10. Jeruk itu yummy! Suka masjid cantik dan bersih

    ReplyDelete
  11. saye pernah singgah masjid ni dolu...mase gi penang..masjid ni tengah bandar...memule memang pelik..tapi biler tau serarah asal baru tau..:)

    ReplyDelete
  12. masa ke penang hari tu tak sempat nak ronda-ronda..dlm hati banyak tempat nak lawat tapi encik hubby nak balik cepat.. insyaalah lain kali

    ReplyDelete
  13. MashaAllah Kak Yan, wonderful masjid! itu semua area town memang byk bangunan bersejarah. Sy sndiri tak pernah masuk masjid2 tu..cuma lalu jek depan jalan. Itu untungnya jadi tourist, pasti akan berjalan2. kalo ocal naik kereta mmg susah nk singgah kawasan tu sbb parking agak limited. huhu

    ReplyDelete

cliks..cliks