cliks..cliks

Pages

Followers

Intai - intai sini

Search here too

Monday, August 23, 2010

Kroket Kentang Mayonis

Lepas tgk N3 Hana, langsung terdorong nak membuatnya. Tapi adjust lah sikit-sikit. Hopefully ada yang suka masa buka nanti..

Bahan
5 biji kentang
!/4 batang Carrot sederhana besar
1 senduk besar butter
1 senduk besar mayonis
Garam
White pepper
Tepung gandum
Bread crumb
telur

Cara..
Kalau Hana kata, dia rebus kentang nya, i lak kukuskan. Sebenarnya bukan apa, dah tersalah instruct kat bibik.. Sepatutnya tak perlu kupas kulit. Jadi terpaksalah i kukus..Tak pe. Jadi gak..

Masukkan butter dan mayonis. Dan lecek sampai lumat.
Kemudian masukkan carrot yang telah diracik halus. Masukkan garam, dan pepper. Garam jangan banyak sangat kalau gunakan salted butter. Dan bawang yang dipotong dadu..Halus-halus.
Kemudian kepal-kepalkan dan salut dengan tepung gandum sebelum dicelup dengan telur. Kemudian barulah disalut dengan bread crumb.

Gorengkan dengan api sederhana. Cicah dengan sos cili atau mayonis. Tapi i buat sos seperti di atas.

Campurkan mayonis dengan sedikit cili sos dan sedikit sambal setan.. Hee...



3 comments:

  1. salam kak.yan... sonoknyer kakyan sudi mencube resepi nih. alhamdulillah anak2 akak sukerkannya... cantik dah tuh kak..kat sini susah nak carik breadcrumbs yg oren tuh.. byk yg jenis panko..ppon thanx kak! lap uu.. hihi...

    ReplyDelete
  2. Baca resepi nampak macam mudah... :-)

    ReplyDelete
  3. Hana, tulah bila tgk awak nye kroket tu,kaler diakan cerah..tp apa2 pun tq. Anak akak yg kecik tu siap wish.."TQ Ibu"..dia makan sampai 8 ketul..

    Eynda:mmg senang je. Cubalah.sure bebudak suka.. happy kalau tgk depa suka mkn..

    ReplyDelete

cliks..cliks