cliks..cliks

Pages

Followers

Intai - intai sini

Tuesday, May 21, 2013

Mamper Jogja (5) - Masjid Agung Magelang and Pusat Oleh - oleh Toko Mekar in Magelang

Nanti sebelum terus tengok cerita di bawah, jengah kat S I N I ye...


still on the same day, Thursday, May 5, 2013.  Okk.. continue our story  in Magelang.. Lupa nak habaq, Magelang ni memang agak terkenal gak tau.. Sebenarnya kalau dulu Magelang ni lebih terkenal dari Jogja. sebabnya this city was the oldest city in Jogja. Jadi sebelum kami bertolak ke Jogja, Iyan mengajak we all ke Magelang City.. Katanya liat - liat kotanya.. Well, no problem with us.. just to kill time. at least we cud do something before leaving Magelang.. 

Iyan bilang jugak kalau kita ke Magelang boleh lah kita singgah ke masjid agungnya.. Iyan sebenarnya sudah faham sytle kami travel.. suka ke any masjid tua or masjid agung. masjid agung ni sama maksud dengan masjid yang besar.. kalau masjid raya maksudnya masjid tua.. Kami singgah ke sini. Ke Masjid Agung Magelang.. Masjid ini dipanggil gak dengan nama Masjid Agung Payaman.. tambahanpun kalau nak solat di Jogja nanti takut tak sempat. mungkin kita akan tiba di sana almost maghrib.. ye lah maghribnya agak awal. 5.30PM dah masuk maghrib tau.. (waktu kita di Malaysia dah 6.30PM). 
tiba kat sini masih lagi ada waktu zuhor.. so semua buat solat jamak takdim lah kann.. great dapat singgah di sini.. sikit info about his masjid to share with you guys.. 

" Masjid Agung Payaman ini merupakan pusat syiar agama Islam di Magelang dan sekitarnya ternyata berawal dari sebuah mushala yang dibangun oleh Kiai Mudzakir lebih kurang 400 tahun lalu. Kiai dari Jawa Timur itu mendirikan mushala dalam upayanya mengenalkan agama Islam kepada masyarakat setempat. Tempat ibadah yang berlokasi di Jalan Tentara Pelajar atau sisi barat alun-alun Kota Magelang mulai diubah bentuknya dari mushala menjadi masjid pada saat Magelang dipimpin Bupati Ke-3 Magelang Danuningrat pada 1779."

Kalau tak silap i, kalau masjid agung ni usually dibina bersebelahan alun - alun.. (alun - alun ini dimaksudkan kawasan lapang buat penduduk bersiar - siar, beriadah, berkumpul, beraktiviti..)
i didnt have a  chance to see inside the mosque.. macam berkunci je.. tapi ruang untuk bersolat di luar nya memang agak luas.. kemudahan ruang wudu' pun luas.. kira tak complaint lahh.. dan plus di luar ni agak nyaman.. berangin.. 
Ruang Urama Masjid Agung Payaman (Magelang, Jawa Tengah)
pictures i took from  sites about this mosque. ( still i not sure adakah ini gambaran dalam masjid itu sendiri. soalnya i sendiri tidak melihat dari dekat keadaan dalam masjid.)
tak pe lah i share with you the outer of the masjid.. nampak gong/tabuk besar tu.. ini yang i suka about masjid di Indonesia ni..
ke depan dari ruang ni terus ruang muslimat. diarang ni memang agak terbuka. ruang solat muslimat ni pun memang agak terbuka.. susah betul lah.. ye lahh.. di luar ramai cowok lhooo.. kalau  kat Malaysia kan ruang solat muslimat tu tertutup.. jadi mudah lah kalau nak berkemas... faham - faham je lah  orang pempuan kannn...
sibuk mencari rupiah tuuu.. ada kotak amal kat situ.. berbagi rezeki kita.. INSYALLAH BARAKALLAH..
jomm.. nak balik dah.. ya ampunnn.. bersantai depa ni haaaah.. relax sambil ambik angin.. nyaman jeee.. nyaman sebab maybe depan masjid ni lah alun - alun..
my kiddos ni siap baring - baring lagi.. happy je lah depa ni.
suka i tengok.. tong sampah dia. unique kan..di Jogja ni kalau dilihat, kotanya bersih.. tak nampak sampah merata - rata.. in fact disahkan sendiri oleh Iyan. Kata Iyan di Bandung pun kalah.. 
emmm..ini anak. no wonder t shirt putih semua jadi hitam.. suka duduk di mana - mana..
tengok je lah jemaah ini lepas solat, duduk santai -santai je kann.. suka.. after selesai semua, kami terus kan perjalanan.. tapi nak ronda - ronda keliling town ni..
Kota Magelang..di kawasan alun - alun ini terdiri megah kebangaan rakyat Magelang. Tugu Berkuda Pangeran Diponegoro.. (ini yang diberitahu kepada i oleh Iyan). setelah pusing - pusing sekitar ni kami meneruskan perjalanan.. tup - tup kami ternampak sesuatu, lantas menyuruh Iyan singgah sebentar..kami keee....
ini hahh.. Oleh -oleh Jateng.. (Oleh - oleh Jawa Tengah), yang terdapat di Toko Mekar. kira sepanjang jalan ini, di belah kiri jalan, ada kedai yang menjual ole ole.. food yang jadi kebangaan rakyat Magelang ini adalah, GETUK ubikayu.. dipanggil Getuk Trio.. sebabnya kalau di Malaysia ni getuk kita just warna beige kan.. warni ubi kayu.. tapi di sini ada 3 warna, iaitu pink, hijau, dan chocolate..
ada gak Bakpia.. but we all kureng sikit suka nya benda ni.. but, bakpia is really popular in Magelang..seperti kebanggaan mereka. Jom kita jengah apa yang ada lagi di Toko Mekar ini..
turun - turn je, hati i sayu je tengok makcik ni.. tertidur dia.. cuaca agak membahang gak masa ni even sudah masuk asar tadi..
terus dia tersedar bila kitarang menghampirinya.. mau bawang putihnya mbak.. heee.... sorry sangat lah buk, nggak bisa lhoooo.. lantas kita masuk ke Toko Mawar.  
                 
Ni lah Getuk Trio namanya.. so soft.. very very soft.. suka gak i..
Candy Cotton yang dikapit dengan wafer tu..sangat manis but i like it very the much much lahh..
Ini 'Lemper' - kena sebut ala - ala Jawa tauuu..
Ini cantik kann.. ini pisang salai.. cantik. tapi i tak makan lagi sampai  la ni.. 
Ini pulak mbak - mbak yang membantu kami.. i spent almost about Rph400,000.. macam - macam nakdbeli.. konon nak bawak balik Malaysia..ole - ole.. tup - tup, 1/4 habis dimakan. heeeee...udahhhh... pulang sihh.. semuanya ayik capai san capai sini.. macam orang 'out of mind' jee.. heee.. asyik youuu.. unique2 pulak tuu.. 
yang kat tangan Chef KoYa tu, suku je tau.. yang lain dah masuk dalam kereta.. heee..kita sambung perjalanan kita.. sambil intai - intai di jalan..
tengok tuuuu..4 orang satu speda.. hee.. siap ikat kat pinggang lagi.. lucu ada, kesian pun ada.. 
sampai di Jogja.. ini kami lihat.. pengamin.. ber costume lagi tuuu.. duduk di bawah traffic light tu.. then bila lampu merah. terus mereka ke tengah jalan..
see... mau mencari sesuap nasi.. tapi pengamin begini tidak disukai di Jogja.. seperti mencemar nama Jogja..
sampai di Jogja.. ya ampunnn.. liat je ni.. Kota Kuliner. Makan, makan, dan makannnn..
yesss... ini yang memang dicari...enakkk.
mau coobal ini jugak..
after 1.5 hrs driving, sampai lah kami di Jogja.. melintasi Jalan Malioboro, YA ALLAHHH.. ramainya manusia.. 
kita jengah gimana Jalan Malioboro.. 
Passed by this area, memang ramai manusia.. Alun - alun.. banyak orang yang bersantai - santaii.. buang masa sebab hari ni public holiday.. kitarang just terus ke hotel. badan agak penat dah kann.. nak kena relax kejap dan terus nak pegi makan...nanti kita sambung cerita yeee..
*************************
Volume 2, Book 20, Number 198 :
Narrated by 'Abdullah bin 'Amir from his father who said
I saw the Prophet (p.b.u.h) offering the prayer on his mount (Rahila) whatever direction it took.

23 comments:

  1. Replies
    1. yess.. memula tgk tu ingat macam mainan.. rupa2nya pisang salai.. tu yg beli tu..

      Delete
  2. Assalamualaikum kak! bestnyaaaaaaaaaaaaaaaaa. paling suka gambar header blog tu. sweet dan ceria sokmo :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumusalam.. heder tu macam nak fengsan gak masa nak buat tu.. tak berpa pandai.. kira ok lah kann..

      Delete
  3. yang kaler pink purple tu menarik...he he he...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kann.. i pun suka sangat. macma tak nak dimakan..

      Delete
  4. Dia org memang budaya cam gitu kot. kalau hujung minggu pun dia org suka berkumpul cam gitu, sama je cam Aina gi Bukit Tinggi dulu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yess.. riadah bagi mereka.. tak guna banyak duit pun. lepak2 sambil sembang2 dan makan2..

      Delete
  5. Patutla di sini klau weekend tu nmpk ramai rakyat indon berkumpul esp kat klcc...hehe rupa nya itulah riadah utk diorg...
    Elok jgk kan...tak kluar bnyk belanja
    Org kita lepak jugk tapi kat dome..starbuck...adehh tu yg habis duit hehee
    Tradisi masing2 la kan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu saniah.. memang ramai sangat di tpt2 public cam ni. depa beriadah di kota.. tapi tak keluar belanja yang banyak..

      Delete
  6. Kak....akak makan ker yang Janda Mengamuk tu? Hehehehhehe....funny lah. Nanti share gambar singkong keju tu yer Kak Yan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hee...tak lahhh.. tak tau cam ne.. lagipun ramai lelaki dalam group kami.. kang ada pegi kat janda tu.. heeeee...

      Delete
  7. yang pic last pokok kaki tu kitorang nampak tapi tak sempat snap..nak repeat balik mmg dah tak lalu jalan tu..huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. oo ye ke.. pegi berapa kali je ke Jalan Malioboro.. akak ulang alik tu sebab mmg kena lalu Jalan Malioboro tara nak ke hotel kitarang.

      Delete
  8. Assalamualaikum Azian

    yang ramai2 tu...pelancong atau orang tempatan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Bro Rozali...

      masyarakat Indonesia.. terlalu sikit Mat Saleh.

      Delete
  9. salam kak

    bestnyaaaaaaaaaaa masjid tuu akak x masuk ke ??
    pastinya cantik dlm dia kan ;)

    saya pun kalau ke mana2 suke singgah masjid , tgk kecantikan dia .. kagum , semua tmpt x akan sama kan ;)

    aduhhh disana memang macam2 perangai org , masa sya ke jakarta tahun lepas , tunggu di trafic light ada macam2 jenis org yg mampir , ada yg bawa monyet paling x menahan .. pandaii monyet2 tuu .. kalau nak beri wang kena campak2 shja .. x boleh dekat

    kenangan sungguh , saya ada plan nak sini juga , tgklah insyaaallah dipermudahkan ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalm ieda...

      tak boleh masuk ieda.. dikunci. so boleh sembanyang di luar je.. tapi memang selesa di luar tu.. memang unik2 masjid depa ni.. rasa indah je dalam hati kan kalau dapat singgah masjid..

      well, depa need that to survive.. nak wat cam ne kan.. just kita rasa annoying sikit lahh.. rimas..


      nnt kalau nak ke sana. duduk magelang tu.. seronok..

      Delete
  10. Uih cotton candy ke tu?
    Menarik.
    Ingatkan kerupuk dorg ehehe.

    ReplyDelete
  11. Waduuuh, jadi kalingan kpd Jalan Maliaboro yang pernah Pak Temuk selusuri. Sesek@sesak! Seronok dgn kerativiti mereka dalam mengolah panganan. Getuk pelbagai warna yg dikatakan amat lembut itu mungkinkah ada parutan kelapa? Singkong kejunya pasti menarik, apa lagi sup jandanya, hihi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waduuuhhhh pak temuk..saya ni masa memula sampai jadi taubat x nak pegi shopping. Ramai..sesak...

      Balik semua org put on weight..heeee...apa tak nya. Penat2 makan.. then mkn agak mlm. Terus balik hotel tidur...huuhhh...

      Delete
  12. Assalamualaikum wr wb.

    Sebelumnya saya mohon maaf jika Tuan/ Puan/ Abang/ Akak kurang berkenan. Salam perkenalan nama saya Jati dari syarikat pelancongan Ganesha Jogja Tour & Travel. Kami adalah perusahaan pelanjongan khususnya dalam pakej pelancongan Jogja. Bilamana tuan/puan, abang/akak hendak melancong kat Jogja sila bole kol / whatsapp saya. Insya Allah saya bagi quotation menarik dengan harga yang berpatutan.

    Kami bole bagi harga yang berpatutan dengan pelayanan maksimal kerana semua kami handle langsung dari Jogja. Jika tuan/puan, abang/akak hendak melawat ke Jogja jangan sungkan whatsapp saya +628985101301 atau kol +62 85104919010, bole juga email kat ganeshabantul@yahoo.com. Tanya2 dulu tidak mengapa.. 

    Selain pakej pelancongan Jogja kami juga melayani paket pelancongan luar kota seperti Solo, Dieng, Bali, Lombok, Bromo, Karimunjawa dan lain-lain. Ada juga sewa kereta / van / minibus dengan harga yang berpatutan. Harga bole kami sesuaikan dengan bajet Tuan/ Puan/ Abang/ Akak sekalian.

    Berikut contoh pakej pelancongan dari kami:

    Jogja 4D3N Tour (FULL BOARD / ALL IN)
    Kasongan (pottery production), parangtritis beach, manding (leather arts), borobudur temple, lava tour merapi (exploring the rest of merapi eruption using jeep), chocolate kotagede, masjid mataram kotagede (oldest mosque in Jogja), pusat kerajinan silver kotagede, kraton (sultan palace), tamansari watercastle, cave tubing goa pindul, indrayanti beach, bukit bintang
    Price start from: RM 482

    All package types include:
    • Private Car AC (Toyota Avanza / Grand Livina for 2-6 pax, isuzu elf 11 seats for 7-11 pax, isuzu elf 16/17 seats for 12-16 pax, medium bus 31-33 seats for 17-33 pax, bigbus 44-54 seats for more than 33 pax)
    • Hotels 3 nights *2/*3/*4 (+breakfast)
    • Driver
    • Driver Meals
    • Parking fees
    • Tour guide (by request)
    • Entrance ticket’s stated in itinerary
    • Dinner and lunch based itinerary
    • Documentation (by request)

    Exclude:
    • Airport taxes
    • Personal expences (laundry, pulsa, shopping dll)
    • Additional menu for dinner / lunch (if included)
    • Driver, driver’s assistant, guide tips (optional)

    Note:
    Harga dapat berubah sewaktu-waktu
    Harga tidak berlaku bagi high season

    Banyak lagi pakej yang lain seperti Jogja + Solo, Jogja + Dieng, Jogja + Semarang dan lain2. Sila jangan sungkan kol saya di +6285104919010 / whatsapp saya di +628985101301 (FREE). Atas perhatiannya kami ucapkan banyak2 terimakasih.

    Wassalamualaikum Wr Wb

    ReplyDelete

cliks..cliks