cliks..cliks

Pages

Followers

Intai - intai sini

Tuesday, October 25, 2011

Scenic Beauty of Phuket - Phang Nga Island

Thanks to Mother Nature.. Phang Nga Island is also known as James Bond Island.






Lamanya lagi nak pergi Bali nii..Geram je tengok Wahida and Nieza berjimba di sana. Ni yang upload gambar2 waktu merewang ni...

Saturday, October 22, 2011

Sepetang di Bagan Nelayan, Bagan Datoh

Seronok berada di sini.. Perkampungan nelayan cina yang sudah berubah.. Jom cuci mata. Melihat yang indah pun dah dapat reward dari ALLAH.. Jom kita grab.





Sepetang di sini..

Thursday, October 20, 2011

Wedding Invitation di Bagan Datoh

Dapat jemputan dari fren Hubby di kampungnya di Selekoh, Bagan Datoh. Sebenarnya i tak berapa nak pergi. Bukan pasal apa, Hubby macam letih after long journey ke China then baru balik sehari terus flied ke Seberang Takir, Terengganu lak. On the day to fly back, tertinggal flight pulak. Then naik bus back to Shah Alam. Then ada lagi ada lagi lah... So, i tak nak Hubby terlalu letih. But then, this fren pernah mai rumah kitarang, so rasa ralat kalau tak pegi..

Tiba je di majlis, keadaan rumah pengantin dah sunyi. Kami tiba around 16.00PM. Kat kampung pun dah tak ada tamu dah.. Kami terus dijamu dengan ramahnya.. Rumah orang Jawa lah katakan...
Pengantin perempuan orang Kota Kinabalu.
cantik pelamin diarang. Dah fesen dah kerusi cam ni.
On the way ke rumah pengantin i rasa ada lah 1 - 2 kilometers nampak ladang pisang.. Hijau je..
Tengok ye dishes yang dijamukan ke kami.
Ada Curry Daging.
Ayam Masak Merah
Paceri Nenas - favorite Hubby.
Ikan Goreng ni sebenarnya lauk pengantin. Dah rezeki kami kot.. Dapat lah kami merasa.
Me, kids and the pengantin baru.
Memang tak sah kalau pergi rumah pengantin orang Jawa ni kalau tak dapat makan dua jenis kuih ni.. Nak tau??Apa ek???
Tada
*
*
*
*
*
Kuih Koci.
dan Rempeyek. Satu lagi food orang Jawa..
Masa tengah makan, fren Hubby ada pelawa us untuk pergi ke bagan nelayan. Boleh beli ikan fresh. Memang itu pun rancangan kami, but not in Bagan Datoh. Selalunya kitarang akan ke Sungai Buloh.
Bagan nelayan di Selekoh, Bagan Datoh.
On the way kami terserempak dengan anak - anak kecil ni..Nak tau apa diarang buat? Diarang kupas kelapa. Buang tempurung kelapa. Kelapa ni jenis kecik - kecik je..Kalau tak silap dipanggil Kelapa Patik.. (salah ke betul ke i mintak maaf ye...tak berapa ingat yang disebut fren Hubby tu). Pernah makan dan enjoy makan Nata de Coco tak?? Emmm dari kelapa ni lah dibuat Nata de Coco..Pandai anak - anak kecik ni bekerja dan cari duit during weekends.

Sampai di area bagan ni, Hubby parked kereta dan we walked to the bagan nelayan..sambil melalui perkampungan nelayan cina ni.
Ikan yang dikeringkan so jadilah Ikan Kering.
Ni yang sudah digaul garam.
Ni lak yang hendak direbus. Tapi frankly speaking i tak akan beli ikan yang telah direbus di mana - mana pasar.. Rasa - rasanya tak sanggup nak makan..Baik rebus sendiri lah..
Keropok Udang.
Makcik - makcik ni sedang memlilih ikan.
Suka je depa ni..
library kampung. Tapi apa pun tak ada. Slah siapa?
Tokong di sini.
Walaupun ikan yang dicari tak lah banyak, tapi i happy dapat pergi ke bagan nelayan ni.. seronok cuci mata. "Anak - anak Sidek" lagi lah. Seronok sebab ada yang dapat naik motor.. Naik motor such a fun thing to do bagi diarang. Apa - apapun masa kitarang balik lagi lah happy. Dapat macam - macam dari tuan rumah. Dapat cili rawit, dapat pisang setandan, dapat daun kunyit.. Orang Jawa memang macam tu.. Seronok dapat jumpa new family ni.. INSYALLAH kalau ada majlis kawin lah nanti kami akan datang. Yelah adik beradik fren Hubby ni ada 11 orang semuanya. Baru kawin 2 orang saja.. Sooo.. ramai lagi ..INSYALLAH..

Wednesday, October 19, 2011

Tetamu di jamu dengan Ayam Kashmir.

Last Sunday i ada guests dari Kelantan. Mother of my brother in law dan jugak neneknya. Diarang memang planned nak datang pasal nak discussed about engagement sister to my BIL, Cle Mere. Tengok ye apa yang kitarang jamukan buat tamu kita ni.
Mom n grandmom to my BIL.
Sayur Tumisan ala - ala orang Jawa.
Soup Tulang
Ikan Kering Goreng Cili Api
Ini special dish yang kami jamukan buat our guests.
Ayam Kashmir
Teringin tak nak cuba masak Ayam Kashmir ni? I memang paksa Chef CiJu masak Ayam Kashmir ni.. Orang tengah kemaruk nak berjalan ke sana lah katakan.. Entah - entah di Kashmir pun tak akan jumpa dish ni..heee.. Apa - apa pun jom kita masak Ayam Kashmir.

Bahan - bahan A
1 ekor ayam
2 tangkai daun kari
Rempah empat sekawan. ( Chef CiJu cuma guna 3 sekawan je..tolak bunga lawang. Ada yang kata tak elok.. So, memang kami dah tak pernah guna benda ni).
2 biji kentang
1 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
2 inci halia
2 btg serai
2 biji tomato
2 inci gula melaka

* - Bawang besar, bawang putih, hali, serai dikisar halus.
* - Tomato dipotong 4 atau 6.
* - Kentang pun dipotong.

Bahan - bahan B
3 sudu besar rempah kari
3 sudu besar serbuk bryani
5 sudu makan tomato puri
1/2 cawan air masak

* - Bahan - bahan ini dicampur air dan digaul menjadi paste.
Ayam sedang dimasak.
2 tangkai daun kari dan tomato puree.
I suka pakai Faiza. Muslim stuff lagi..
Rempah bryani. (ini kami import dari kampung)

Cara - cara memasak Ayam Kashmir.
1. Panaskan minyak dan tumis rempah 3 sekawan.
2. Masukkan bahan A yang telah dikisar tadi.
3. Biar sampai kuning dan berbau, masukkan bahan B.
4. Masukkan kentang.
5. Masukkan ayam.
6. Masukkan tomato.
7. Campurkan sedikit air bagi mengempukkan ayam.
8. Bubuhkan sedikit perasa dan garam.
9. Biarkan agak kering sedikit. Atau nak berkuah, lebihkan air.

Makan dengan nasi panas - panas. Wala weiii....SELAMAT MENCUBA...

cliks..cliks