cliks..cliks

Pages

Followers

Intai - intai sini

Monday, May 25, 2015

Arigato Nipon (4) - DInner at Bagus Indonesian Kitchen in Osaka


Cerita sebelum ini ada di S I N I.. cerita tentang Kobe Mosque dan Kitano.. Once sampai je Sannomiya Station di Kobe, langsung kami amik train dan balik ke Osaka.. cuaca masih lagi lembab.. sesekali renyai.. since kami dah beli One Day Pass, so tak perlu lagi lah kami beli ticket.. terus je ke train.. 


Sampai je di Osaka Station, dah maghrib dah. hujan still turun.. tapi tak lebat lah.. sikit - sikit je renyai.  We decided to have our dinner.. nak kena cari halal resto.. google, Abang Luqman dapat agak jauh dari Osaka Station ni.. nak kena naik train lagi.. 


dalam pada tu, tengok time macam masih ok for us to do some shopping. kami nak terjah Uniqlo.. dua abduls di rumah tu dah siap2 kan list untuk kami shopping for them.. 






so ini Hankyu Umeda Station..





ini map  this area.. ke mana dan kat mana kami..


we stopped at Hankyu Umeda Station lepas balik dari Kobe tu.. then we all crossed then pergi ke bangunan depan station tu. ada Department Store kat situ. ada Uniqlo and H & M.. tapi mission kami adalah shopping kat Uniqlo.. murah kat situ.. 





dua2 adalah google punya ikhsan lahh.. 


so uniqlo nilah yang kami pegi.. depan pintu keluar the station je. banyak gak yang kami shopping kan di situ.. kami terpaksa keluar dari Uniqlo ni sebab dia nak tutup dah.. pukul 8.30PM Malaysia time dia tutup.. their time dalam 9.30PM.. cepat sangat kan.. tak sempat apa nak shopping.. tarik je mana - mana yang berkenan.. aimed, malam besok sekali lagi. heeeeeeee...






sebenarnya keluar je dari station tadi tu nampak dah ni.. Ferries Wheel dia wei.. dalam hati ada dok kata, cuba sekali ok gak kan.. tapi tah cam ne terbantut dek hajat nak shoping tadi tu.. lagipun hujan lah. tatut sikit.. kalau tak sure dah naik kot..  My Japanese fren ada mentioned this Ferries Wheel sebab kejap lagi kami nak jumpa.. tapi apa - apa pun kitarang kena makan dulu lagi pun masih tak dapat contact dia pun. 


Lepas je keluar dari mall tu, kitarang patah balik ke station.. tak sure nak makan di mana.. tapi bila di station, Abang Luqman google dan dapat satu resto halal.. 






Indonesian food... bila dah mencongak distance dan waktu yang kami ada, we went there by cab.  tak jauh sangat lah.. dalam 1.6km.  tambang dekat - dekat RM50 gak kot.. tapi i dah tak kesah dah.. yang penting cepat sampai kat resto tu, dan tak payah nak cari - cari, dan tak payah nak menapak lagi.. kaki dah longlai dah..  Sebenarnya kalau bertiga or berempat, agak berbaloilah menggunakan cab.. kalau sorang or berdua, sangat tak digalakkan.. memang mahal lah..


i bersyukur sangat dengan pakcik cab yang kitarang naik tu.. masa nak tutup pintu cab tu, tiba - tiba dia cakap dalam Japanese language sambil hulurkan sesuatu. YA ALLAHH.. my camera you.. camera... kalau dia tak pandang belakang mau dah camera i ikut pakcik tu balik. huuu...huu.. habis i.. camera tu one thing.. segala isi dalam tuuuu.. tapi itu lah agaknya style driver cab ni lah.. check can depa masa kita turun.. ALHAMDULILAHHH.. May ALLAH bless him always..  syukur sangat.. kalau tak, meraungkan kat tepi jalan tu. heeeeee..






anyway, ini lah resto tu.. yang ini i google..  (waktu siang) i punya waktu malam dan hujan.. so agak blur lah.. nampak bendera merah putih tu.. Indonesia punya. 






melangkah masuk kami disapa oleh seorang lelaki yang persis banget orang Indonesia. langsung diberi salam.. wahhh!! bahagia bila dengar orang bagi salam kan.. 






terus kami ambik tempat untuk duduk.. huuuhhh!!! sakit kaki dah rasa selesa bila dapat duduk sambil bersila. hee..heeee.. tak kira dahh. yang penting nak hilangkan sakit kaki i tu..  tak ramai pun pelanggan di sini. nampak tak lelaki berdua tu. tu lah yang ada pada ketika kami masuk ke sini.. 





muka happy sebab nak makan.





di situ ada satu meja.. di tempat kami satu meja.. then sebelah i, ada 2 meja yang boleh menempatkan paling ramai 6 orang kot..  so kalau i kira  - kirakan this resto takat boleh masuk 16 orang pada satu masa dan makan serentak.. tapi ruang bar tu boleh gak lah dalam 5 or 6 orang.. 






simple je.. 



sambil bersembang - sembang dengan lelaki Indonesia tadi, baru lah kami tau bahawa dia adalah pemilik resto ni.. Pak Mursalim.. (sebenarnya i lupa nama dia.. tp i refer blog brother Khairul Anuar. tq brother ), kami pun pilih menu. orang dua tu pilih Ayam Penyet dengan Nasi Kuning. 








Nasi Ayam Penyet looks so tempting.. 





bernasi kan ini. Nasi Kuning. 





i lak, took Ice Coffee and ...




Bakso..  not bad.. habis i hirup kuahnya.. nak kata sedap sangat tu, tak lah.. tapi ALHAMDULILAH kami kenyang.. 


ada macam - macam lagi di sini.. i link kan kat S I N I.. so boleh lah  buat survey nanti ye.. 





ruang bar.. mereka bersembang di situ. 


masa kami makan tadi sempat bersembang dengan these two Japanese men.. tup - tup dia keluar bahasa Indonesia.. laaaa.. rupa - rupanya orang indonesia.. rupa nya mirip Japanese.. tapi dah bermastautin di Nipon ni dah puluhan tahun malah dah kawin dengan orang Jepang dah.. 


Orang Jawa Surabaya kalau tak silap.. tapi bukan moslem.  kalau owner resto ni memang orang moslem.. tapi tu lah kalau dilihat dari bar yang ada deretan botol - botol ayaq kunin tu kan, kita tau lah kan.. tapi this is normal lah,, even kat negara depa pun memang ada serves liquor like Bintang lah yang paling pupular.. 

Halal di sini or di Indonesia adalah no pork dan ayam or beef halal.. in term of drinks, masih bercampur. anyway, itu masing - masing lah. kalau masih was - was, tak payah makan.. masak je lah. tapi bagi i pulak yang terkenal malas nak masak, INSYALLAH this resto pun memang dah disahkan halal. so kita makanlah.. 


Pak Haryanto sangat ramah.. sambil tu dia terus bagi suggestion ke mana tempat - tempat yang menarik buat kami pergi esok.. dalam pada itu dia bagi tau pada kami tak perlu naik cab untuk balik ke our guesthouse. jauh dan pastilah mahal katanya.. 





bersungguh - sungguh dia bertanya kan itu dan ini pada teman - teman nya.. MASYALLAHH.. dia pun dah macam Japenese.. dari perlakuannya persis orang Japan.. dan beliau pernah tinggal di Penang beberapa tahun kalau tak silap..

satu lagi, masa ni lah my Japanese fren called dan bertanya kan di mana i. i dok fikir maybe kitarang boleh jumpa di this resto.. then bertanyakan arah pada i. sure lah i tak tau nak explain.. so i passed kan my phone to Pak haryanto dan dia bagi tau pada my fren.. tapi we all tak jadi jumpa malam ni. INSYALLAH esok malam.. 






sebelim kami balik,  kami abadikan wajah - wajah yang baik ni.. agak blur..





yang ini lebih jelas..  ALHAMDULILAH.. dapat makan dengan berselera, dapat bertemu dengan manusia yang sentiasa membantu.. Pak Haryanto pun ada beri kan phone number pada Abang Luqman.. tapi kalau hilang pun tak pe.. who knows kalau ada peluang untuk Abang Luqman belajar or bekerja di Japan, datang je ke this resto, dan tanya kan saja contact number Pak Haryanto dari Mas Bagus. sebab Pak Haryanto adalah pelanggan tetap this resto. pasti ada saban malam. 



dua blog yang i baca tentang Bagus Indonesian Kitchen ni.. blog brother Khairul Anuar Aris (J a l a n  -  J a l a n    C a r i    P e n g a l a m a n) dan satu lagi b l o g    K e m a r e n   S i a n g. blogger dari Indonesia. 






Lepas keluar je dari Bagus Indonesian Kitchen kami berjalan menuju arah subway station, Nakatsu Station.. kami kena amik subway and stopped at Dobutsuenmea Station.  tapi sempat lagi dua beranak tu singgah convenient shop like 7E cam tu lah.. i tak ingat apa nama kedai tu.. jalan beriringan dengan Pak Haryanto tu. mau dia menunggu kami.. tapi dengan hormat kami menolak.. dia nak patah balik ke Kyoto kot kalau tak silap i.. rumah dia di situ.. akhirnya dia berjalan meninggalkan kami.. 


then lepas beli itu ini, especially onagiri lah and drinks, kami terus ke station subway dan terus menuju ke Dobutsuenmae Station.. it just took about 15 minutes.. 






hu.huuu..huuuu.. ni lah dia.. sampai je di sini, sodih bonar den.. terpaksa menapak dan merangkak lah nak naik tangga ni. adui yaiiii.. tapi nak buat cam ne. Ingat tadi nak redah je naik cab dari resto tadi tu.. tapi bila Pak Haryanto bilang, agak jauh banget buk.. maka kensel kami nak naik cab.. tapi bila dah sampai sini, we noticed tak lah jauh mana.. tapi nasi sudah menjadi bubur.. terpaksa jugaklah i menapak. pelan - pelan.. ALHAMDULLILAHHH.. selamat sampai ke atas.. 


tapiiii. belum lagi sampai ke Social Guesthouse kami tu. jalan lagi.. lalu lagi pasar yang dah tutup tu.. then lebih kurang dalam 20 minutes barulah kami sampai.. YA ALLAH. memang pengalaman yang hebat lah.. tapi amat menyenangkan hati. gumbira rasa.. bertemu hari ini dengan manusia - manusia yang baik - baik belaka. MASYALLAH.. nikmat bermusafir kan.. 

oklahh.. wa penat sangat weiii.. kita tidur dulu.. esok kami akan ke Osaka Castle.. Jadi ke?? atau sebaliknya.. tungguuuu. 

10 comments:

  1. Begitulah bila kita mengembara ke negara bukan Islam. Masuk ke restoran HALAL - hanya bermakna NO PORK atau PORK FREE... di negara kita pun sesetengahnya tidak berbeza- terutama di hotel2... :(

    Syukur sangat bila bertemu dengan mereka yang baik dan sedia membantu, kan? Tapi Pak-Pak Indonesia itu memang kelihatan 'sangat Jepun'...

    ReplyDelete
  2. kannn pak pak indonesia tu dah serupa pak japan dah....

    ReplyDelete
  3. Penat tengok tangga tu kak, kalau saya berjalan jauh takpe, jangan turun naik tangga...
    muka mereka serupa orang Jepun jugak, mesti keturanan chinese indo bukan pribumi ni kak....

    ReplyDelete
  4. Kelihatannya memang itu Indonesia turunan China barangkali Kak Yan. Ngak mungkin kan gara-gara lama tinggal di Jepang bisa berevolusi jadi berkulit putih dan bermata sipit jadi seperti orang Jepang...hehe. Sorry gurau.

    ReplyDelete
  5. pendek komen saya, yan...
    bak kata prof muhaya, what we give..that what we get...
    yan biasa tolong orang....orang permudahkan urusan yan pulak:-))

    ReplyDelete
  6. Rasa nikmat sgtt dpt gigit ayam goreng halal kt negara luar. Mcm saya travel philipin yg susah crk food halal tu, blknmesia je terkam kfc 😊

    ReplyDelete
  7. dapat makanan halal di negara non-Muslim, memang sangat gembira..Alhamdulillah, bertemu dgn orang yg baik2..

    ReplyDelete
  8. Assalam kak yan,
    kalo sejuk2 & penat2 memang terasa nikmat dapat makan nasik kan3

    ReplyDelete
  9. Aduh...rasa nervous plak baca entri nie....smg berjaya nnt...heheheheh

    ReplyDelete

cliks..cliks