cliks..cliks

Intai - intai sini

Saturday, April 13, 2013

Ganu Kita - Still in Kemaman Day 3 and Day 4

Baca gak ye cerita i kat S I N I.

Hari ni masuk hari ke tiga kami berada di Kemaman.. Hajat hati or senang cakap berplan nak merayau lah kunun di Kemaman ni.. kalau sempat nak tengok penyu teluq. hee.. kami malas nak keluar awal nak breakfast.. ramai yang kurang sihat.. Chef CiJu tak sihat, Hubby pun demam.. Ingat nak merayau kat pasar - pasar di Kemaman ni, tapi hajat tak sampai.. I pun bangun agak lewat.. Maklum ALLAH bagi cuti... :-)  the rest pun macam malas je nak keluar.. still hari ni pun agak panas.. humid gitu.. Jadi Hubby pun keluar dan tapau..
Makan lah kami di hotel je.. ALHAMDULLILAH bilik hotel memang agak luas.. semedang kami ambik 3 family rooms.. so spacious.. rege dalam RM170 je.. berbaloi sangat..
Orang sakit..
terpaksa lah pandai - pandai bab makan sebab tak ada pinggan mangkuk bagai. just ada kettle and mugs. and small spoon.
hubby beli Roti Canai..
dan Nasi Lemak..
some masih lagi ada dalam selimut..yang ni asyik dengan game..
kurang lebih dalam pukul 12.30PM, we went to the clinic nearby. opposite the hotel.. Chef CiJu needed to have a jab.. Lepas dapat jab, member terus segar.. kami planned nak balik hotel balik. petang - petang baru keluar balik.. but since Chef CiJu and My Mommi dah kata lapar, CiTi terus ke resto dekat - dekat hotel je.. tup - tup Chef CiJu mintak nak ke.....
sini.. eeemmmmm Turkish Indulgence.. well ke Secret Recipe lah.. dekat hotel tu gak.. belakang bangunan hotel tu je.. since dah waktu lunch, i saje ajak the kiddos turun semua ke Secret Recipe. makan ringan - ringan dulu.. petang - petang baru keluar balik..
Chef CiJu punya..
muka orang sakit..tapi hati kuat nak menyongket...
mine..
cake dah habis, ini baru tiba.. Ice Lemon Tea.. serrvice depa agak slow dan teragak - agak..maybe kedai baru..
kiddos pun turun and joined us.. sambung meja lagi..
Abang 'Imran ordered ni...
Abang Irfan pun tak tanhan.. ordered satu lagi..
i pun diberi rasa skit ice cream yang pada mata i sangat sweet in color..
since tak makan yang heavy, i ordered 2 sets of spring rolls. licing..
dalam rombongan kami ni ramai dengan kiddos and warga emas.. heeee...
he so worried dengan double chin yang dia ada..heee.. siap nak hide tuuu..
Lepas makan di Secret Recipe, we went back to the hotel. masuk bilik je, i terus baring dan terlelap. i jenis yang amat susah tidur siang.. but di sini i dapat melelapkan mata kerang lebih setengha jam.. YA ALLAH.. nikmat betul rasanya.. maybe badan i penat sanggat kot.. tu yang tertidur..then we decided to go out.. kami teringin nak lepak di Pantai Kemasik..
separuh jalan, tetiba sangkut sikit.. banyak kereta dan stuck for awhile..
oooo ada accident ghope nya..suku badan Hilux ni masuk depan bas. i m sure, this truck cuba memotong dan laju.. tak sure hidup ke idak driver Hilux tu.. mudah - mudahan selamat..
cuaca sudah agak meredup.. dah pukul 5 lebih lah katakan. ut still panas terasa.. menyengat.
seronok memetik punat camera.. then jumpa kanak - kanak ni, suruh depa lompat - lompat. memula malu.. but then depa seronok sangat.
kunun - kunun amik mood..heee..
kami duduk di gerai yang disediakan. cuma pada i, di area tak terjaga.. kotor.. pengunjung ramai, tapi gerai tak banyak.. kami ordered food. since tak lunch, for sure memasing kelaparan.. tapi agak lama baru food datang. but ordered 3 dapat dua..Mee Goreng ni, ok ok je.. sebab perut lapar, licing akhirnya..
ada Ketam Goreng Rangup..
Sotong Goreng Rangup pun ada.
masa i tengah asyik tekan - tekan punat, rupa - rupa nya group kami terserempak dengan NekCik's cousin yang lelaki tu.... keciknya duniakan.. i dah lama tak jumpa.. almost 10 years maybe.. kawin dengan orang Kemaman.
masa makan - makan ni still ada food yang diorder tak sampai - sampai lagi..
eeemmm..boring lah..baik ke pantai. boleh tangkap gambar.
tengok je lah yee.. macam - macam aksi..
Almost maghrib kami bernagkat balik.. tapi sebelum balik hotel, we took our dinner. kami makan kat area berdekatan dengan pasar basar..ALHAMDULLILAH BARAKALLAH.. food ok gak lah..
satay ni agak sedap.. reorder..heee..

Day 4.

Hari ni kami dah nak balik Shah Alam..bit we went out for breakfast.. kami pegi kat area pasar basah tu..
macam ada pasar malam..
macam - macam ada di pasar basah ni..
asam - asam ni lahh..
kuih - muih.. ini yang sedap. bila ke area cam ni, local food yang nak dicuba..
pertama kali tengok keropok lekor disalut tepung dan digoreng.
kami makan di sini..
kami makan satay lagi pagi ni..
i makan Laksam. siap ada seketul belacan tuu..
dah panas dan kepenatan.
Abang Luqman siap beli kopiah lagi tu..
sampai hotel, packing lebih kurang dan kami bertolak balik jam 12.30PM.
then kami singgah kejap untuk beli keropok lekor dan satar.. tapi satar tak banyak ada.
then kami singgah makan di sini. kalau dari Kemaman, lepas sikit area jual - jual keropok ni, belah kanan ada gerai yang menjual makanan.. kami singgah. jadi tak perlu singgah di rest area..
banyak pilihan..
ada Ikan Patin.. pilihan i.
ALHAMDULILAH. food nya agak sedap..
Ini yang ditawarkan..
kami sambung perjalanan. so panas.. sangat - sangat. panas..
but half way, kami singgah di area Cherating. bukan nak mandi, just nak menikmati pantai.. MASYALLAHHH..
Clear je langit.. Kami selamat sampai area Kuala Lumpur kurang lebih dalam pukul 5.00PM. lepas minum sikit di rumah NekCik, we all terus balik. penat weii.. nak rehat plus Hubby ada kerja sikit. ALHAMDULLILAH satu misi telah selamat ditempuh. ALHAMDULLILAH semoga apa yang kami usahakan biat kesejahteraan family kami, akan ALLAH rahmati dan berkati.. Kita ni sebagai manusia perlu berusaha.. maka usaha kami lah sampai ke Kemaman... Untuk sesiapa yang berhajat berubat alternative, boleh lah berhubung dengan USTAZ HJ ARIFFIN yang berada di Gong Balai.. i tak ingat nombor ustaz ni but i will update oncee dapat dari Hubby nanti.. How to go there.. Kurang lebih cam ni.. Tiba je area Gong Balai. Lepas area orang jual - jual jagung rebus tu, belah kanan ada satu MASJID GONG BALAI.. lepas sikiti dari masjid tu, belah KIRI kurang lebih dalam 100m or 200m dari masjid tadi ada lorong ke kiri.. masuk situ dan terus tuju ke Surau Gong Balai.. pondok ustaz tu ada di belakang surau tu.. i m sure, kalau sampai area masjid Gong Balai tu, tanya orang pasal USTAZ ARIFFIN tu, INSYALLAH ramai yang tau i agak.. cuba - cuba lah ye MULAN. :-) Semoga ALLAH memberkati.AMEEN.. ( i akan edit balik, bila dapat contact number USTAZ ARRIFIN..)
**************************************
Volume 1, Book 3, Number 65 :
Narrated by Anas bin Malik
Once the Prophet wrote a letter or had an idea of writing a letter. The Prophet was told that they (rulers) would not read letters unless they were sealed. So the Prophet got a silver ring made with "Muhammad Allah's Apostle" engraved on it. As if I were just observing its white glitter in the hand of the Prophet .

1. kalau pergi Terengganu wajiblah beli kopok leko bawak balik kan...:)

2. assalam kak yan..terima kasih kerana mengubat rindu dil ....rindu nak makan kat pasar pagi tu..rindu nak makan satay pagi2..rindu nak beli kuih tradisional yang dijual..buah2.....rindunyerrrr.........
    p/s:dulu sebelum dil berkahwin dan datang mesir dil penah bekerja kat kemaman tu..tu yg dil paham sikit kawasannya...hehehhee....

3. yannn... tak pegi Pasar Binjai ker? kt situ segala macam mak nenek boley jumpa kuih2 tradisional, klu dah ke Kemasik, rajin2 le jln2 depan sikit sampai lah ke Kijal, boley borong bilis murah2 dr bilis maker and pantai dia sgt cantik.

eh tak bagi salam. salam ziarah Azian.

4. Salam Kak Yan, makan kat hotel ramai2 lagi berselera dari makan kat restoran.. terliur tengok laksam tue, siap seketul belacan lagi.. hehe

5. puas tgk akak nyer ntry jln2 kt kemaman, dana kalu balik kerteh pun msti pg ke kemasik tuh tp tak penah la mkn kt gerai2 tuh... mmg kadang gerai kt situ kureng skt thp kebersihan... tp kami lbh suke mkn kt n jln2 kt pantai paka... gerai2 kt situ lbh bersih n cpt lak tu...

seronok kan kak kalu berkunjung ke sana, dana mmg suke kalu pg ke psr bsh ke psr2 sbb blh tgk mcm2 makanan heheheh...