cliks..cliks

Intai - intai sini

Tuesday, April 9, 2013

Ganu Kita - Kemaman Day 1 and Day 2

Day 1 - ke Kemaman.

YA ALLAHHH..lamanya tak blogwalking or even update my blog.. almost a week plus kan.. ye lah... kan we went to Terengganu.. all sudden gitu.. plan dua tiga hari, terus ke sana.. mencari hotel pun semua last minutes but ALHAMDULLILAH, berjaya dapat lahh...bila balik semula Shah Alam, banyak urusan pulak nak dibuat.. plus penyakit MALAS i datang.. huuuhhh... anyway, i cerita sikit lah kat sini ye...
We started our journey at 4.45PM.. well.. friday, then office time balik jugak.. so jammed. but hubby pandai cari jalan sana sini lah.. then kurang lebih at 5.45PM cam tu lah, we met NekCik and TokPuCu and CiNi at Gombak Toll. kami bawak 2 cars. My Kak Timah dengan CiTi's car.  Dalam My Kak Timah bit cramped lah. NekCik kena squeezed sikit dengan kids. But ALHAMDULILAH, all went so great.
Tiba kat Karak Highway, tengok kereta banyak betul. apa depa ni pun cuti jugak ke. heee.. suspend i tau. sebab i takut macam yang biasa orang cakap, jammed kat Karak ni boleh demam jadinya.. hhhh.. kan my belakang still not really ok kann.. but ALHAMDULLILAH, bukan apa - apa, just buat jalan je.. sikit je yang stuck kejap tu... huuuhhh..legaaa...
kurang lebih 2 hours driving, kitarang sampai kat area Gambang.. kitarang pun dinner lah.. tapi tak ada idea nak makan apa di R n R Gambang ni.. kan we all jarang - jarang jalan ke area East Coast ni..
 haaaa... ini yang i ambik.. sedap weii.. IKAN PATIN.. licing gak i makan.. plus telur asin tu..
tiba di gerbang ni bermaksud kami dah sampai Kemaman.. huuuhh..lega rasanya.. tinggal nak carik hotel je.. since TokNgah dah biasa area Kemamang ni, so dia yang directed the place.. ALHAMDULLILAH...Carik lebih kurang, terus jumpa hotel..
sampai je hotel, terus masuk bilik. nak tidurrr.. mengantuk wei.. ALHAMDULLILAH BARAKALLAH, hotel was so nice.. nanti i cerita pasal hotel ni yee..
********************************************
Day 2 - ke Gong Balai.

Bangun  on the next day, terus kami berkemas nak keluar dan berangkat ke Gong Balai. But since hotel tak served breakfast, we had our breakfast on the way to Gong Balai. still dalam area Kemaman lagi..Lupa pulak nama gerai ni.. pelanggan boleh tahan ramai..
kami saja dah sambung 3 meja...
 macam sedap je kann..bukak lahh..
eee,,, not bad katanya.. i tak makan ni..
i took Nasi Minyak dengan Ayam.. orang Ganu makang nasi pepagi kan.. heee.. so kami pun makang nasi minyok lah.. sedap gakk..
 we cant bersantai - santai coz we needed to be in Gong Balai at 11AM..and kitarang still tak tau lagi how far the place  dari Kemaman. ada kata 2 jam drive lah ada kata sejam lah.. so, kami terus gerak..
 wow!!!!..cuaca sangat lah baik. i mean sangat terang, sangat humid, sangat kering..nampak rumput kat tepi highway tu.. kering. ada yang terbakar sudah..  terasa kepala pun semacam.. but anyway, ALHAMDULLILAH perjalanan smooth je..
 sampai lah kami di Dungun.. Cuaca memang cemerlang sangat..
kami tiba dah di Gong Balai..but bit late.. we arrived at 11.45PM.. sebenarnya kami ke sini berhajat. nak berubat.. dengan seorang ustaz.. jadi faham - faham lah kan berubat cam ne tu kalau berustaz - ustaz tu kann.. tapi berubat dengan ustaz ni kena ada appointment. Just wanna share with you guys.. kalau ada masalah penyakit yang tidak nyata ni, INSYALLAH ustaz ini boleh membantu...
sampai - sampai je terus memasing menikmati alam... seronok berada di sini.. kawasan kebun nya amat luas. ada kandang kambing lagi..
 gebu - gebu kambing yang ada di sini..kepala kering (dulu - dulu biasa panggil kelapa komeng.)
 masa kami sampai, ada seorang pesakit yang sedang berubat.. jadi kira kami tak lah terlalu lewat dari masa yang ditetapkan..
 si kecik ni kann..siap nak main bola lagi..
 itu lah pondok tempat ustaz mengubati pesakit nya..
nampak tak sejadah tu.. kat situ lah pesakit akan dulu sambil ustaz membaca ayat - ayat suci al quran.. sayu je bila ustaz membaca ayat - ayat. ALHAMDULLILAH BARAKALLAH...urusan kami selesai kurang lebih dalam pukul 3.30PM.. perut memasing dah lapar.. jadi kami berangan  nak meneruskan perjalanan  ke Kuala Terengganu...kira macam dah setengah perjalanan je lah kann..
hasrat nak terus ke Kuala Terengganu kami tangguhkan sebab dah nampak gerai makan.. berhenti dulu.perut harus diisi sebelum gerak jauh lagi..suka tengok laut dari sini. cuma cuaca panas buat kan badan jadi letih..ye lah dah hampir separuh hari ada bersama ustaz..
 cuaca dan keadaan pantai di sini agak kurang sesuai untuk mandi mandi.. jadi  anak - anak tengok je lah kann.
 dari kedai makan  ni, kami dapat melihat Pulau Kapas..
i just took Nasi Ayam for my lunch..Boleh tahanlah..licing..or maybe i lapar sangat...
We took about 30 minutes to have our lunch. Means around 4.30PM, kitarang balik dari gerai ni.. Thanks to NekCik yang belanja kami makan tengahari tu.. JAZAKALLAH...semoga ALLAH panjangkan umur dan murahkan rezeki...After lunch kan pada awalnya planned nak ke Kuala Terengganu..kunun nak ke Pasar Payang. .. Tapi bila mengenangkan agak jauh lagi nak pegi tu, tambahan pulak Hubby demam, plus ada some yang kurang sihat, maka kami decided just to go back to our hotel.. Means langsung balik ke Kemaman..
pertengahan jalan nampak gerai - gerai yang menjual jagung rebus, jagung bakar, dan air...kami beli jagung rebus...suasana di Terengganu even belum bubar parlimen lagi dah meriah dengan bendera - bendera   parti..
 On the way balik, we all singgah di Masjid Kampung Nyior.. Ingat kan boleh lah balik dan solat di hotel. tapi perkiraan masa kami tak tepat.. we needed to stop.. otherwise, tak sempat nanti..
ALHAMDULLILAH dapat gak singgah di sini..
Masjid kayu.. suka tengok..
dalam pun kayu semua..
i tak ingat di mana ni.. tapi kami tiba di area ni, matahari hampir tenggelam.. hubby pun ajak masuk ke kawasan kampung ni.. macam kampung nelayan.. cantiknya langit senja tu... well, kami tiba hotel around 9.00PM.. penatnya.... i dah tak makan malam dah.. hubby lak sebab badan dah tak sedap, demam, terus dia tdur once sampai hotel. the rest keluar cari makan.. so, makan malam kami hanya di hotel.. besoknya kami masih lagi di Kemaman.. ingat nak jenjalang Ganu.. tunggu cerita selanjutnya yeee...daaaaa...
*****************************************
Volume 2, Book 20, Number 189 :
Narrated by Haritha bin Wahab
The Prophet I led us in the prayer at Mina during the peace period by offering two Rakat.

1. nampak jelas juga Pulau Kapas dari situ yer kak...

1. Memang jelas sangat... rasa macam nak pegi je.. heeee

2. besttt

yong khamis ni nak ke kemaman hehe

3. Seronok baca catatan Yan walaupun dapat dirasakan keletihannya. :)

4. welkam @ trg kak yan..
    kemaman umah mertua, k.trg umah saya, dungun tempat sy skolah dlu.. heheh
    kak, ape nama ustaz yg kak yan pegi tu?
    sy tak tau plak ade ustaz yg tersohor situ..
    ape sakit die blh ubatkan yer..
    hajat nk bawak mak saya gak pi situ..

5. Bestnye....rindu tganu...dh lamer xkesana.....

6. Dah 12 tahun Aina tak gi Terengganu. Rindu jugak nak ke sana. Nanti akak syerlah info berkenaan ustaz tu. Bolehlah tolong kawan2 yang bermasalah jugak.

7. lama gile tak bloghop jugak! miss your lovely lovely pics!!

8. lawa bilik hotel . nampak luas dan bersih.

9. P ngan mak sedara sekali rupa-rupanya..meriah..meriah...

1. Hi hi mana ada yan adalah nekcik ye!!! kalau takde tu tak meriahla pulak Anim

10. Terengganu memang best. Dah alang2 di Dungun, macam2 food yang menarik ada di situ sebenarnya Kak Yan. And Kemaman pula, boleh jalan2 cari sata ikan kan...

11. rindu dgn negeri Terengganu yg terkenal dgn makanan sedap2 & oenduduk yg sgt ramah.

Bagi yg diuji, moga diberikan kesihatan yg baik oleh Allah hendaknya, Amin.

12. looorrrr... kak yan lalu kat area rumah saya.. tapi kami takde kat kerteh masa tu kot.. next time datang masa kami ada ya..!!! tqs for d info about ustaz kat gong balai tu.. nak share dgn sorang kawan ni lah..