Pages

Sunday, December 5, 2010

I pulak yang HOT...

I nak tanya pendapat, what should i do? Pasal kes HOT i ni. Kalau Kak Ummi dan CM HOT pasal lain. I HOT pasal ni.

Semalam i just duduk kat rumah. Hubby baru je balik dari fishing. Sorang lagi anak masih belum balik dari rumah my sister. I pun dok asik layan blog. Tup..tup dapat message from Mem Aji Sabar.

"Dah ada nak bawak court lagi x dpt
tukar brg 15% less! Betuah
punya customer, yg engkau main beli je tu nape."

Ni lah bunyi messagenya. Kenapa i dok cerita benda ni ek? Ingat tak lagi pasal N3 yang i dok promote my kedai. Ni kisah dan gelagat my customer lah.. Ni lah all the gelagat dan karenah my customers bila campaign Back To School bermula. Almost 10 years menghadapainya. This year, kitarang decide nak buat promotion 15% to loyal customer by using sms. 5 days je offer nya.

Persoalannya:
Bila u beli brg hari Isnin dengan harga potongan 15%, u rasa-rasa bila tukar on Saturday (which is dah habis promotion) u all boleh dapat lagi ke 15% tu?.

Biar i sendiri jawab, k. Tak lah kan!!. But still u dapat privilege. Means that member still dapat discount, 5% for Canggih n selected items n 10% on Region Apparel items je lah kan. Be fair to us lah kan.. Ni bila tak dapat, siap mengamuk macam perempuan masuk hantu. Siap point finger kat anak buah i. Siap perli -perli anak buah i tak sekolah. Hello.. Anak - anak buah i 95% lulusan ITM, dan ada yang still jadi ITM students. Yang kelakarnya, bila dah ada scene yang cam tu, ada lak yang tukang follow. Emo tak tentu pasal. Macam terpengaruh dengan Makcik tadi tu. Siap patah - patah kan card dia sendiri. Emm.. macam - macam. Konon nak guna pakai CUSTOMER IS ALWAYS RIGHT pun.. Tengok lah Term n Condition. Yang selalunya kita ni as customer main pakai sign je form bila nak apply b a member. Bukan nak baca. Nampak discount je. Tapi bila dah terkena batang hidung, mula lah kata kami pihak penjual PENIPU. Kalau tempat lain buat promotion, pasti akan dinyatakan

NO REFUND
NO EXCHANGEABLE
NO TRYING

Kengkadang yang sedihnya customer ni selalunya buat scene camni kat kedai orang MELAYU je. Kat kedai bangsa lain tak nak lah pulak buat. So, camne kata MELAYU NAK TOLONG MELAYU.. So N3 kali ni malas nak letak gambar makan.. Heee.. Nak tanya pendapat. Boleh kan...




21 comments:

  1. Tak lah hot sangat...CUma sonetimes tak faham karenah orang

    ReplyDelete
  2. nama pun manusia..nasib baik dpt yg baik hati cam yan...

    ReplyDelete
  3. Tulah kak..tu yg now staffs je yg jaga.. Kitarang dah tak larat dah..heee...

    ReplyDelete
  4. Sebagai peniaga, U kena tegas. Rugi untung soal lain. Ini soal ketegasan dan prinsip yang betul2 mengikut undang-undang. Pembeli kena respek peraturan kerana pembeli ada pilihan.

    Jika ada yang tidak boleh ikut udang2 ini, pembeli ada pilihan utk beli di kedai lain. Peniaga (U) pun tak akan marah, kan?

    Dunia perniagaan. Biasalah hot sejuk suam panas..

    Sabarrrrr...

    ReplyDelete
  5. Betul tu Azie. We all mmg dah stick to our rules. Bertepek kat serata kedai kami tu. Tapi kalau dah manusia tak de tamadun ni, memang susah. Siap ugut tu. Cakap "Kami orang goverment"... cehhh!!!

    Memang sabar sangat dgn customer yg banyak songeh ni.. Alahhh kengkadang yang takat shopping 100 dua je.. Yg 700, 800, hingga 1000 ni, lebih respect us..

    ReplyDelete
  6. tula masalahnya bile customer is alwiz right..kekdang yg tk right pun diorang nak jadi right gk kan...

    sbr jerla sis

    ReplyDelete
  7. Emm customer yang hanya pakai kepala dia sendiri. Right nya tu dia tak tau guna pakai.. Abuse..

    Sentiasa ALLAH berikan kesabaran.

    ReplyDelete
  8. customer always right....itu betul...tuh yg kdg2 mereka fikir mereka betul dlm segala aspek..tapi selalu lupa yg peniaga have their right to set the T&C...
    so kak yan, chill out... mungkin kene cadangkan pada anak2 buah kak yan tegas dlm menerangkan T&C dgn tegas tetapi polite dan senyuman meleret (selagi that particular customer masih dlm kedai...)

    ReplyDelete
  9. Ooo..mmg itu sentiasa kami amalkan.. sentiasa berhemah menanganinya. Cuma i just melepaskan perasaan kat sini.. yelah kang kalau kita balas balik, mau bertumbuk lak.. hee...

    ReplyDelete
  10. Gitu rupanyer. Ingatkan apa yang hotnyer, hari tu baru baca status naik main snow, tiba-tiba hot, cepatnyer dah masuk spring..he he...
    Zie pun terima sms yan gak..mmg sangat nak pergi watu discount tu, tapi tak sempat.. tapi tak pe still ada discount lagi walaupun kurang sikit...
    Tak pelah yan, terima jer lah kemarahan customer tu, nak buat cam ner customer always right..ha ha..
    Tak pe yan, hilang satu customer datang customer yg lain lak, betul tak?

    ReplyDelete
  11. Salam Zie,

    hee..hee. alah tak hot mane. just maintain je.. Layan je lah Zie.

    jom lah mai. kang dah tak de barang. Susah nanti..
    Still dpt member discount lahkan..

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. sabar k.yan sabar...biasalah customer..macam-macam ragam...yang penting tangani dengan kebijaksanaan akal...biarkan dia nak marah2 yg pnting akk tetap maintain...org yg rase die je betul mmg ssh ckit...maafkanlh aje dia...dapat pahala kak...hehehe......
    akk ade kdai ye?bestnyer..nnti dil blik mesia blh pgi..tpi nk bli ape ye?xde yg sklh lgi...ke ade kje part time 3 bulan?blh dil cri duit poket sblm blik mesir.....hahaha ...cool...smile....:-)

    ReplyDelete
  14. Salam Dil,

    tq.INSYALLAH akak ok je. Dah terbiasa. dah almost 9 years.

    tak pe. Kalau ada rezeki, pasti Dil akak ke kedai akak one day..

    ALHAMDULLILAH Dil add akak kat FB. Kalau tak akak tak dapat nak cari Dil click kat gambar DIl utk follow tu takkuar Blogger profile not found.

    ReplyDelete
  15. salam kak yan.. lumrah perniagaan begitulah. sabar byk2. yang penting kita bagi layanan yang baik, ikut T&C dan sentiasa hadiahkan senyuman. hehe

    ReplyDelete
  16. huhu tau xpe unty....da la 2...terpekik2...custmer lain yg nk byr sume geleng kpl tgk cstmer 2.....
    klakar mmg klkr...tp tkut gak unty....mengigil tgn nih....
    tp sakit lg klo tgk pembohongn didepn mte...2 la bile kes smpi menympikn nih....huhu ni citer len nih....tp ade kaitn ngn kes hot nih....
    hihi

    ReplyDelete
  17. Salam Cyana,

    INSYALLAH.. mmg sentiasa sabar. Harap2 ALLAH beri petunjukpada org yg sebegini..

    ReplyDelete
  18. Salam Mizz Pinky,

    tulah patutnya u all record. So, boleh loadkan kat u tube..hee.. tak de lah..

    oo ada cite baru lagi ke? nnt cite kat aunty ye..

    ReplyDelete
  19. hihihihi,,,bawak2 bertendang ummi,,,,kecut perut tgk ummi marah2,,hehe=)

    ReplyDelete
  20. Salam Lily dear,

    ALHAMDULLILAH..at last i could see yr comment.. Welcome..


    Ooo ummi sabar je..cool...

    ReplyDelete